Newsletter No. 5-08 (Aug. 2008)   Page 2 av 5 / Sidan 2 av 5. [back to page 1]
Arcive/Arkiv 2007: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9]
Arcive/Arkiv 2008: [1] [2] [3] [4] [5]

Editors/Redaktion

This newsletter is written in order to spread experiences within the topic of historic textiles and reconstructions. Our ambition is to amuse you and stimulate interest in the 18th Century. Durán Textiles, who is mainly working with museum collections and Royal Castles, was founded in 2002 by CEO and production manager Laila Durán, with co-worker artist Torkel Henriksson who is doing the artworks and preparing the designs for production. Our production is done mostly in India supervised by Duran Textiles inspectors. 
- The articles are mainly written by Laila Durán but we also have help from colleagues and specialists from several museums and universities.  In the future this newsletter will be distributed four times a year and is free of charge. We hope you will enjoy our stories and offers and help us to spread the letter to friends and colleagues. Contact: www.durantextiles.com

Detta nyhetsbrev skrivs för att sprida erfarenheter inom ämnet rekonstruktioner av historiska textiler och 1700-talet. Ambitionen är att roa och stimulera intresset. Durán Textiles har varit verksamt sedan 2002 och arbetar med projekt för Kungliga Slott och museisamlingar i hela Skandinavien. Laila Durán är VD och projektledare, Torkel Henriksson arbetar med originalen och alla förlagor för tryck och väv. På plats i Indien, där de flesta av tygerna produceras, finns Durán Textiles egna inspektörer.
- Artiklarna skrivs huvudsakligen av Laila Durán men vi får även hjälp av kollegor och specialister från olika muséer och universitet.  Nyhetsbrevet kommer i fortsättningen att komma ut fyra gånger per år och är helt kostnadsfritt. Vi hoppas ni ska uppskatta våra artiklar och erbjudanden och även sprida informationen vidare till Era vänner. Kontakt: www.durantextiles.com


 

 

Siden - Lyx och politik. 
Av Laila Durán.

Bland alla textila fibrer är silke det som rankas bland de främsta. Det har varit eftertraktat och åtrått i århundraden ända sedan silkesmasken började odlas i Kina för nära sju tusen år sedan. Silket har byggt och störtat imperier, och från äldsta tider har det antagit närmast mystiska egenskaper. När hemligheten med silkets tillverkning spred sig utanför Kina, blev siden snabbt ett högt värderat lyxmaterial på grund av sin glans och lyster.

Italien var det första Europeiska landet som tog del i sidenmarknaden., Genom sjöhandel med österlandet, importerade hantverkare och utvecklingen av ny teknik, hade italienskt siden börjat cirkulera i Europa under 1200-talet. Ett århundrade senare följde Frankrike det rika Venedigs och Florens framgångsrika exempel och utvecklade en nationell sidenindustri i Lyon. Under 1500-talet övertog Lyon ledningen för den Europiska sidenhandeln och vid mitten av 1600-talet sysselsatte över 14 000 vävstolar en tredjedel av stadens befolkning.

På 1700-talet var siden en symbol för status och makt. Ingen adelsman eller adelsdam kunde närvara vid hovet utan en korrekt formell dräkt i siden. Siden blev även en del av det politiska spelet när Maria Theresa, kesarinna av Österrike, ville bekräfta den nya allianen med Frankrike genom att gifta bort sin yngsta dotter, ärkehertiginnan Maria Antonia, med den blivande kungen av Frankrike, Ludvig XVI. Kejsarinnan skydde inga utgifter för att visa att dottern var en passande brud för Bourbon ätten, och spenderade den förbluffande summan av fyra hundra tusen livres på sitt yngsta barns brudkista. (Vid denna tid räckte trettio livres för att förse en arbetarfamilj med kläder för ett helt år). Den trettonåriga blivande drottningen blev en levande skyltdocka för franskt mode, omformad för att passa in och behaga det franska hovet och därigenom avhålla Frankrike och Österrike från flera fientligheter.

Sidentyger blev mycket efterfrågade. Adelsfamiljer kunde lägga ner förmögenheter på att inreda sina hem och försöka följa det senaste modet från hovet vid Versailles. Historierna om Marie Antoinettes slösaktighet är många, men hon var inte den första som begärde storslagna sidentyger och utstuderad lyx för sina rum i Versailles palats. Hennes makes farfar, Kung Ludvig XV hade slösat Frankrikes rikedomar inte bara på sjuårskriget men också på påkostade inredningar vid sitt hov. Helt i linje med det ökända stridsropet från hans älskarinna, Madame de Pompadour: “Apres nous, le deluge” (Efter oss, syndafloden).

Modisten och dräktskaparen Rose Bertin sägs ha varit ursprunget till den unga drottning Marie Antoinettes besatthet av mode. Hon hade den mest exklusiva ateljén i Paris med tillgång till de senaste mönstrade sidentygerna och accessoarerna, och såg alltid till att det fanns något som lockade de högättade hovdamerna. Idag är hon firad som den första som gjorde franskt mode och haute couture internationellt känt, men hon anklagas å andra sidan för att var delaktig i den franska monarkins fall.

Praktfullt inredningssiden har alltid betraktas som utryck för makt och välstånd. Över hela Europa blev siden tillgängligt genom vävstolarnas utveckling, och vid mitten av 1700-talet konkurrerade England och Frankrike om innovationer i mönster. För första gången framträder nu en skillnad mellan siden för inredning och beklädnad, och vissa väverier specialiserade sig på inredningstyger. Rummens väggar spändes med luxuösa sidentyger. Sängar, stolar och soffor kläddes med storslagna mönster. Sidentygerna från de europeiska väverierna utökades med importerade målade siden från Kina och Indien, andra broderade med tambursöm i silke efter europeisk smak. En mängd importerade varor tillverkades speciellt för den europeiska marknaden.

Vid slutet av 1700-talet gjorde industrialiseringen av textilproduktionen bomullstyger till vardagsvara för vanligt folk och även sidentyger blev mer tillgängliga för allmänheten. Den höga glansen och de lysande färgerna är dock egenskaper som skiljer ut silket från andra naturfibrer, och skillnaden får sociala betydelser. Siden är fortfarande lyx, men det är inte längre ett privilegium för de rikaste. Det makalösa med silke, med sina skimmrande färger och underbara känsla, är att oavsett din sociala position, ålder eller ursprung känner du dig fantastiskt rik och bortskämd när du bär det. Och du kan dela en känsla människor upplevt genom århundraden.

Källor:
Silk and empire. Brenda King
Silk, Mary Shoeser
Queen of Fashion. Caroline Weber
Wilkipedia.com

 

 

Silkefjäril, ur ett entomologiskt planschverk.

Porträtt av Maria Antonia som sändes till den franske kronprinsen vid förlovningen 1769.
Var med i dragningen av boken om hennes liv och läs mer om sidenets roll i historien.

En rikt dekorerad paradsängkammare, Nostell priory, England.

Tillbaka till Nyhetsbrevets första sida
» Klicka här

Tell a Friend about this
Newsletter!
Tipsa en vän om detta
nyhetsbrev!

Tell a friend how to find this Newsletter, mailform:
» click here
Tipsa en vän om detta Nyhetsbrev via formulär:
» klicka här


If you dont want any more editions of this Newsletter,
» click here
Om Du inte vill ha flera utgåvor av nyhetsbrevet,
» klicka här

Webb: www.durantextiles.com